SM Mylord

Citroën zelf heeft nooit een cabriolet op basis van de SM gebouwd. Carrossier Henri Chapron deed dit in opdracht van cliënten wel. Op basis van een ontwerp van Citroën-ontwerper Robert Opron bouwde Henri Chapron vijf cabriolets. Chapron toonde op de Parijse salon van 1971 het eerste model. De lengte van de carosserie is ongewijzigd.

 

Afbeelding invoegen

 

Deze modellen waren aanzienlijk duurder dan de coupéversies. In 1972 betaalde men voor een Mylord 97.772 Franse Francs, inclusief belasting en injectiemotor maar zonder airco, radio en getint glas, maar wel inclusief leer in een kleur naar keuze. Een jaar later kostte een cabriolet SM al FF 130.572; dezelfde auto met automatische versnellingsbak kostte toen 132.612, beide zonder de genoemde opties. In oktober 1974 kostte een SM Mylord FF 128.800. 


Afbeelding invoegen

 

Chapron bood de eerste twee jaar voor FF 8.667 ook een hardtop aan, het laatste productiejaar niet meer. Vanaf 1973 bood Chapron een set verchroomde sierlijsten voor de wielkasten aan.

 Afbeelding invoegen

 

Het is niet bekend hoeveel originele Mylords op dit moment nog bestaan, er zijn er ooit 6 gebouwd en het huidige aantal wordt op vijf stuks geschat. Dit witte exemplaar is opgenomen in de Cadycars-collectie van Thierry Dehaeck.

 

Afbeelding invoegen


Gedurende de laatste jaren zijn er diverse hobbyisten geweest die een originele Mylord hebben nagebouwd, soms met een verbluffende gelijkenis. Ook zijn er diverse SM cabriolets bekend die niet lijken op het door Robert Opron getekende ontwerp. 

 

Afbeelding invoegen