SM Rallye

In de beginjaren van de SM werd er vrij intensief deelgenomen aan rallye's. Daarvoor werden speciale versies van de SM gemaakt. In de kenmerkende kleur Bleu Camargue (lichtblauw), de toen gebruikelijke kleur van de Citroën-rallyewagens.  
 
Afbeelding invoegen

Deze verkorte versie van de SM werd door Citroën speciaal voor rallye's ontwikkeld. Met z'n lengte van 4,35 meter is deze auto korter dan een Citroën DS. 
De bumpers zijn zwart gelakt. Het dak was verlaagd, er zit plexiglas voor de koplampen, achter de deuren is de SM ingekort en hij heeft polyester achterspatborden met hoog uitgesneden wielkasten en een vrijwel haaks afgesneden achtersteven met een soort GS-grille in de achterruit.
 
Afbeelding invoegen 
In sommige rallye's werd de SM met grote verstralers uitgerust.

Van het eerste model, waarmee werd deelgenomen aan de Rallye du TAP, werd de motor opgevoerd tot 240 pk zodat een topsnelheid van 240 km/uur gehaald kon worden.
Een tweede versie van ditzelfde model reed mee in de Rallye de Bandama. In deze auto kwam een V6 Maserati 3.0 motor die 250 pk leverde en die prima 7.000 toeren per minuut kon draaien.
In het Citroën-Conservatoire staat nog een exemplaar
 Afbeelding invoegen
 
Een niet ingekorte SM deed mee aan de Rallye du Maroc in 1971 en was in staat deze te winnen.
 
Afbeelding invoegen
 
Enkele SM-fielen hebben de auto enigszins nagebouwd voor eigen gebruik. Onbekend is of zij ook de motorspecificaties hebben aangepast naar het origineel.

Afbeelding invoegen
 
Hieronder treft u drie filmpjes van de Citroën SM Rallye: de eerste is een recentere opname op een voor ons onbekende locatie. Ook is niet bekend of de twee Rallye's origineel zijn.

Citroen SM Rallye Bandama



Citroen SM Rallye du Maroc deel I
 
 
Rallye du Maroc deel II