SM Specials
Citroën was zelf niet vies van specials maken op basis van de SM. En ook onafhankelijke carrosseriebouwers en ontwerpbureau's hebben zich gewaagd aan varianten op basis van de SM
SM Expérimental
Dit rood/zwart/gele monster was een rijdend laboratorium voor Citroën. De auto is 7 centimeter lager dan een normale SM (1,25 m hoog in plaats van 1,32 m) en is 4,35 m lang in plaats van de normale 4,92 m.
De carrosserie is geheel van aluminium en de banden zijn van het type Michelin Racing TB 310 x 15.
De carrosserie werd ontwikkeld door Jacques Né en monsieur Nicholas.
De V6 Maserati 3,0-litermotor heeft vier kleppen per cilinder en benzine-injectie, leverde 340 pk en draaide moeiteloos 7.400 toeren per minuut.
Ingenieur Giulio Alfiéri bouwde van dit type motoren 10 exemplaren. Niemand weet uiteraard waar die gebleven zijn. Als ze nog bestaan. De auto rijdt maximaal 275,3 km/u.
Het model Expérimental is nog in bezit van Citroën, is in zeer goede conditie en wordt regelmatig voor tentoonstellingen van stal gehaald, maar bezit nu een motor zonder benzine-injectie. Het exemplaar staat in Citroëns Conservatoire nabij Parijs.
Er is ook een Duitse Expérimental bekend, maar dat is uiteraard een replica. Deze is soms te bezichtigen bij internationale bijeenkomsten.
SM-Tissier
Een heel bijzondere versie van de SM is de SM-Tissier van de gelijknamige carrosseriebouwer uit Frankrijk. Pierre Tissier was een inventieve Fransman die diverse Citroëns afgezaagd heeft, waarna de ombouw naar een platformversie of snelle transporter volgde.
De SM-Tissier heeft decennialang in weilandjes vertoeft, totdat de firma SM2a en Gallet haar aankocht en na jaren van opslag de bolide in een paar maanden in oude luister herstelde. Misschien wel mooier en beter dan ooit, want weer met echte Maserati-motor. En nu mag ze de SM2 vervoeren naar diverse gelegenheden.
SM Frua
In 1972 presenteerde de bekende Italiaanse koetsbouwer Frua de Citroën SM Coupé Frua. Technisch meer een DS met het verkorte DS-onderstel, maar met de SM-motor. Uiteraard meer Italiaans dan Frans en geheel in lijn met de Italiaanse sportwagens zoals de Ferrari/Dino, Bizzarrini, De Tomaso of…Maserati. De Maserati Merak en de Khamsin zijn duidelijk geinspireerd op dit studiemodel.
Ook het interieur laat de link met de SM zien. De versnellingsbakpook, ventilatieroosters, verstelbare stuurkolom en zelfs de asbak in de middenconsole is herkenbaar.