SM introductie 1970

De introductie van de SM vond plaats in Zwitserland, tijdens de Geneva International Motor Show in 1970. 
 
Afbeelding invoegen 
De introductiekleur was wit en er waren tijdens de beurs nog 3 interessante concept-cars die voorgesteld werden aan het publiek. De eveneens witte Ferrari Modulo, de   Mercedes C-111 met wankelmotor (!),  en de in Italië ontworpen Volvo GTZ 3000. Alle 3 zeer interessante concepten. De Modulo vanwege de scherpgelijnde vormgeving, de C-111 vanwege de wankelmotor en de GTZ-3000 vanwege de aerodynamica (niet echt een Volvo thema...).  Maar het was de Citroën SM die show stal. Vooruitstrevend en geen concept, maar een echte wagen die in productie ging. 
 
De volgende film van Archief Citroën Nederland laat al deze nieuwigheden zien. 
 
 
 
Naast de introductie in Geneve is de Citroën SM ook op de RAI in Amsterdam tentoongesteld. Eveneens in wit, naar de wens van Karel Suyling die adviseerde alle wagens van Citroën op de RAI in wit aan te laten treden. 
 
 
Uit Archief Citroën Nederland en aangeleverd door Erik Verhaest:  een heel interessant verslag van een stage rond de Citroën SM in Parijs in juli 1970. De auteur was dhr. A.R. de Haan, Chef Commerciële Dienst Citroën Nederland. "Hij gaf het mij toen ik begon op de afdeling Marketing 'als voorbeeld van een goed verslag'. Het is erg boeiend om de sfeer rond de lancering van de SM op te snuiven meer dan 50 jaar later! Ik kwam het document weer tegen toen ik onlangs mijn eigen archief opruimde en dacht 'daar gaan wij Johan en vele anderen blij mee maken!'.
Aldus Erik Verhaest, waarvoor dank!
Lees het hele verslag door op de afbeelding te klikken. 
 
Afbeelding invoegen
 
 
SM introductie 1972
 
In 1972 vond de introductie plaats van de SM met Bosch injectiesysteem. Dit gaf enkele PK's meer en een wat rustiger loop. De typische grom van de carburateurs verdween er echter mee. Maar dat werd ruimschoots goedgemaakt door het gunstiger verbruik. 
Helaas overkwam het injectiesysteem hetzelfde lot als de C114-motor in het algemeen: erg complex en te weinig ervaring bij de monteurs. Veel injectiemotoren zijn daarom later weer teruggebouwd naar carburateurs. Om vervolgens in de huidige tijd - nu de injectie veel beter onder controle is - weer teruggebouwd te worden naar de oorspronkelijke settings. Geholpen met wat verbeteringen is een injectiemotor nu een heel betrouwbare en fijne machine. 
De fotoserie die bij de introductie van de Injectie verspreid is, laat een interieur met zwart leer en blokkenbekleding zien. Dat is vrij bijzonder, want deze stoelvorm is enkel in stof uitgeleverd. Blijkbaar was er speciaal voor de fotoserie een SM met leer ter beschikking gesteld. Zodat de beroemde fotograaf André Martin een fraaie shoot kon schieten. En dat heeft hij gedaan! We hebben meer dan 8 beelden teruggevonden waarvoor de SM met kenteken 2188-W-75 ingezet is. 
 

 
LE DOUBLE CHEVRON 29: