TECHNISCHE GEGEVENS SM:


- Geproduceerd tussen 1970 en 1975 
- 12.920 stuks productie (bij benadering) 
- Ontwerp van Robert Opron (Citroën)
- Leverbaar in  18 fabriekskleuren
 
Afbeelding invoegen

Vermogen carburatiemotor 2670cc:
- 170 DIN pk bij 5500 omw/min. (63,7 pk/l)
- koppel 23,5 mkg DIN bij 4000 omw/min.
- 180 SAE pk bij 6250 omw/min.
- koppel 23,8 mkg SAE bij 4000 omw/min.
 

Vermogen inspuitmotor 2670cc:
- 178 DIN pk bij 5500 omw/min. (66,7 pk/l)
- Koppel 23,7 mkg DIN bij 4000 omw/min.
- 188 SAE pk bij 6250 omw/min.
- Koppel 24,1 mkg SAE bij 4000 omw/min.
 

Vermogen carburatiemotor 2965cc
(met Borg Warner automaat): 
- 180 DIN pk bij 5500 omw/min. (60,7 pk/l) 
- Koppel 25,0 mkg DIN bij 4000 omw/min.
- 190 SAE pk bij 6500 omw/min.
- Koppel 25,4 mkg SAE bij 4000 omw/min.
 

Zie voorts de pagina Motortypen 
 
Afbeelding invoegen
                        
Overbrenging: 
- Voorwielaandrijving 
- Versnellingsbak met 5 gesynchroniseerde versnellingen.
- Later ook automatische drie versnellingsbak leverbaar
 

Remsysteem:
- Hydropneumatisch bekrachtigd dubbel circuit
- Automatische aanpassing aan de belasting 
- Automatische verdeling van de remkracht 
- Vier schijfremmen
 

Wielen:
- 15 inch stalen velgen of Michelin Roues Resin (glasvezel; optie)
Banden:
- 195/70 VR 15 XWX radiaal (carburateurversie) 
- 205/70 VR 15 XWX radiaal (automaat en injectiemodel
 

Stuurinrichting:
- Hydraulisch bekrachtigde tandheugelbesturing,
- Bekrachtiging afhankelijk van gereden snelheid (type DIRAVI)
- Stuur komt bij stilstand automatisch in rechtuitstand terug
- Stuurkolom in drieën gedeeld met twee kruiskoppelingen
- Van links naar rechts 2 omwentelingen
- Ovaal stuur
 

Carosserie:
- Zelfdragende carrosserie 
- Tweedeurs coupé 
- Vier onafhankelijk geveerde wielen 
- Hydropneumatische vering 
- Hoogteregelaars voor en achter zorgen voor een constante wagenhoogte, onafhankelijk van de belading
- Wiel verwisselen zonder opkrikken met de hand
 

Interieur:

- Elektrisch bediende zijruiten

- In vele standen verstelbare kuipstoelen en hoofdsteunen 

- Achterbank met twee kuipstoelen en centrale armsteun
- In hoogte en diepte verstelbaar stuur

- Stoffen, kunstlederen of lederen bekleding 

- Moquette tapijt

 

- Speciale radio (optie)

- Groen getint glas (optie) 

- Airconditioning (optie) 


 


Motoren:

- Maserati type C 114/01

- 6 cilinders in V vorm op 90 graden 

- boring: 87 mm

- slag: 75 mm

- 2.670 cc cilinderinhoud

- compressieverhouding: 9 (superbrandstof) 

- 2 x 2 bovenliggende nokkenassen, aangedreven door twee kettingen 

- cilinderkoppen en blok in lichtmetaal (aluminium) 

- verwisselbare cilindervoeringen 

- olieradiateur van lichtmetaal

- 3 dubbele Weber-carburateurs

- of elektronische benzine-inspuiting (Bosch, vanaf september '72) 

- elektrische benzinepomp (Bendix)

- Of: dezelfde motor met inhoud van bijna 3 liter i.c.m. met automatische

  Borg-Warner versnellingsbak vanaf mei '73



Prestaties:

- maximumsnelheid van 220 km/uur (carburateurversie), 228 km/uur (injectieversie), 205 km/uur (automaat)

- acceleratie met alleen de bestuurder aan boord: 16,2 sec. (400m) en 29,9 sec. (1.000m)

- 0 naar 100 km/uur in 8,9 sec. 

- DIN benzineverbruik is 11,22 l/100 km

 


Afmetingen en gewicht: 

- lengte van 489,3 cm 

- breedte van 183,6 cm

- draaicirkel van 10,5 m (tussen trottoirs), 11,5 m (tussen muren)

- hoogte (constant) 132,4 cm

- bodemvrijheid (constant) 15,5 cm 

- gewicht 1.460 kg (carburateurversie), 1.520 kg (injectieversie)