SM Opéra

 In 1971 toonde Henri Chapron op de Autosalon van Parijs een vierdeurs SM. De auto is aanzienlijk langer dan de coupé en de cabriolet en dat komt vooral de binnenruimte voor de achterpassagiers ten goede. De vormgeving is ook van de toenmalige Citroën-ontwerper Robert Opron.

Pierre Bercot, destijds president-directeur van Citroën, was een verklaard tegenstander van een vierdeursvariant omdat het het karakter van de Grand Tourismewagen die de SM in opzet was, zou vernietigen. Bovendien had hij andere plannen voor een toplimousine.

Afbeelding invoegen
 
Maserati zou als onderdeel van het Citroën-concern de Quattroporte II uitbrengen met exact dezelfde techniek als de SM, maar met een totaal andere carrosserie, één die moest concurreren met Rolls Royce, Bentley en Jaguar. Er zijn van deze Maserati slechts vijf exemplaren gebouwd. Het hele project ging verloren als gevolg van de financiële problemen waarin Citroën verzeild raakte door de oliecrisis in 1973.
 Afbeelding invoegen
 
Chausson en Heuliez hebben ieder eigen varianten van een vierdeurs SM ontworpen, maar ze zijn nooit geproduceerd. De meeste van de acht (anderen zeggen twaalf) Opéra's zijn in Spanje verkocht. Koning Juan Carlos heeft er destijds een gehad. Er zijn in totaal ongeveer zes exemplaren bekend. Het hier getoonde exemplaar is uit de Cadycars-Collectie van Thierry Dehaeck.

   
Zie de fraaie afwerking van de hemel-
bekleding in ruitvorm en de handgreep
voor de achterpassagiers boven de deur...
De achterportieren hebben elk een
afzonderlijke elektrische raambediening.
Nog twee knoppen aan de achterzijde van
het middenconsole, om de achterruiten
vanaf de bestuurdersstoel te bedienen...