SM velgen
De SM staat in de basis op stalen velgen, afgedekt met RVS-wieldoppen die met een bout gezekerd worden voor onverwacht losschieten.
De wieldoppen hebben een uniek ontwerp en kenmerken zich door een zwartgelakte kern met daaromheen gepolijst RVS, waarbij er een extra bewerking in de vorm van stralen is toegepast. Door de jaren heen slijten de gestraalde vlakken af, waarna een minder aantrekkelijk resultaat ontstaat.
Na 50 jaar gebruik zijn veel SM-velgen niet meer zuiver rond. Als ze dat af fabriek al waren. Daardoor is de SM een gevoelige auto bij hogere snelheden. Veel SM-rijders kampen met trillingen die te herleiden zijn tot de velgen (aangevuld met enkele andere mogelijke oorzaken).
Michelin heeft in de beginjaren van de SM de zogenaamde Roues Résines in productie gebracht. Velgen die samengesteld zijn uit hars en glasvezel en bijna de helft wegen van de oorspronkelijke stalen velg. Volgens een procedé van de firma Dutch States Mines - oftewel onze eigen DSM - zijn deze velgen vervaardigd. In totaal zijn er 3 productieruns geweest, waarna de fabriek in 1992 zijn deuren sloot.
Omdat veel rijders met stalen velgen issues blijven ervaren qua trillingen en stabiliteit, heeft de firma Regembeau besloten aluminium velgen in de vorm van de Roues Résines na te maken en op de markt te brengen. Een fraai product dat het rijden boven de 120 kilometer per uur een stuk aangenamer maakt.
Ook de franse Firma SM2a van de familie Gallet heeft de looks van de Roues Résines gebruikt om een 17" velg te realiseren voor de SM2, hun retromod op basis van de Citroen SM.
Deze opvolgers van de Jantes Résines zijn pas de laatste paar jaar op de markt gekomen. Daarvoor hebben verschillende SM-rijders hun heil gezocht in tijdcorrecte alternatieven voor de zwabbergevoelige stalen velg. Delta Mics bijvoorbeeld, in split rims of in monoblocks. Of gewone aftermarket velgen van onbekende herkomst.
Er past veel op een SM, dat is het probleem niet. Maar uiteindelijk is bijna iedereen het erover eens: de originele RVS-wieldoppen sieren de SM perfect. Oprecht jammer dat er instabiele stalen velgen achter schuilgaan...