SM motortypen

Bij veel klassiekers is 'matching numbers' een waardeverhogende pre.
In de SM-scene is dat minder relevant. Er rijden misschien wel net zoveel SM's rond met een niet origineel blok als met een matching blok. Veel blokken zijn onderweg namelijk gesneuveld... Ook Citroen zelf lepelde de eerste jaren bij de minste twijfel direct een nieuw blok in het vooronder.
Dus 'matching numbers' is meer iets voor vergeten SM's die met hun vastgedraaide blok ergens in een stoffige schuur de decennia aan elkaar rijgen. En die wil je absoluut niet zonder uitgebreide revisie aan de praat proberen te krijgen.
 Afbeelding invoegen
 
Uit onderstaande lijst kan afgeleid worden vanaf welke range de motor van een SM qua motornummer zou moeten zitten. Heb je een 1972 USA SM dan zal het nummer 250.xxx zijn.

 

Maserati C114  Motoren voor  Citroen:

- Hebben altijd een metalen plaatje met type en nummer.

- Alle Citroen motoren hebben een  Renold-veer gebaseerde primaire ketting spanner.

 

Type                Motor nummers vanaf Beschrijving

C114/1            100.000→                               2.7 Ltr 5 versnellingsbak

C114/1            150.000→                               2.7 Ltr Automaat,  (NIET-USA)

C114/1            200.000→                               2.7 Ltr USA met 5 versnellings bak.

C114/1            250.000→                               2.7 Ltr USA met automaat

C114/03          300.000→                               2.7 Ltr Injection Electronique ( allen met 5-bak)

C114/04/1       400.000→                               3.0Ltr USA 5 versnellingsbak

C114/04/2       450.000→                               3.0Ltr USA  Automaat

C114/11          350.999→                               3.0Ltr Automaat ( NIET-USA)

C114/12          400.999→                               3.0Ltr USA 5 versnellingsbak

C114/13          450.999→                               3.0Ltr USA  automaat


 
 
 In de motorruimte is het motornummer te vinden aan linkerzijde, voor de cilinderkop
 
 N.b.: op de gietstukken van het motorblok staat altijd C114/1
 
Afbeelding invoegen

Het motornummer heeft een zekere relatie met het chassisnummer:
 
motor 102.668 zit in chassis 00SB2221
motor 103.515 zit in chassis 00SB3014 
motor 103.643 zit in chassis 00SB3352 
motor 104.949 zit in chassis 00SB4687
motor 105.630 zit in chassis 00SB5503
motor 105.810 zit in chassis 00SB5692
motor 106.680 zit in chassis 00SB6764
motor 107.127 zit in chassis 00SB6771

motor 301.159 zit in chassis 00SC1351
motor 301.444 zit in chassis 00SC1585
motor 301.366 zit in chassis 00SC1610
motor 303.217 zit in chassis 00SC2930
motor 302.910 zit in chassis 00SC3144
 
Voorbeeld Amerikaanse SM: 
 
motor 150.220 zit in chassis 00SB9408
 
 
Voorbeeld niet-originele montage:
 
motor 101.799 zit in chassis 00SB0364
 

Voorbeelden van een fabrieksrevisiemotor:
 
motor R304.157 zit in chassis 00SC1336
motor R304.650 zit in chassis 00SB2959
 
 
Uit een Fahrzeugbrief van 21 mei 1971:
 

Merak: C114 motor voor de AM122 en AM112/A, Merak 3000 en Merak SS

- Motor type en motor nummer ingeslagen op het motorblok. Zelfde plaats als het plaatje.

- Vroege Merak 3000 motoren hadden nog de veer-kettingspanner, latere 3000 en alle SS en 2000 motoren hebben Maserati hevel-spanners. Bij een motorrevisie was het gebruikelijk de Renold veerspanner te vervangen door een hevel-spanner.

Er is geen directe link tussen motornummer en chassisnummer. Over Maserati chassis nummers: Voor een auto met het stuur links waren die vroeger altijd een even getal, de oneven getallen waren gereserveerd voor rechts gestuurde autos.

 

Type en motornummer die voorkomen:

Type                Motor nummer vanaf              Beschrijving

114.50.30        500.000→                   Merak 3000

114.51.30        510.000→                   Merak 3000 ( USA )

114.53.30        520.000→                   Merak SS ( eerste modellen)

114.55.30        600.000→                   Merak SS USA ( vroege modellen)

114.63.30        610.000→                   Merak SS USA ( latere modellen)

114.63.30/G    610.000→                   Merak SS USA versie die geleverd is in Japan.

114.62.20        620.000 ->                  Merak 2000 : 2 ltr ( 1999 cc) motor, alleen geleverd in Italie)

 

Opgepast: Het ingeslagen nummer zegt wel wat de motor "was” maar geeft nog geen garantie wat er nu in het blok zit. In het verleden werden weleens "creatieve” oplossingen bedacht bij gebrek aan middelen of onderdelen.

 
 
Afgezaagd verhaal over de V8
 
Er wordt ook al decennia veel geschreven over het "afgezaagde V8" motorblok dat aan de basis zou liggen van de SM-C114. Veel journalisten hebben elkaar nageschreven - en doen het nog steeds - dat de C114 gewoon een afgezaagde V8 is. Niets is minder waar, want het is een wel degelijk geheel nieuw ontworpen motor. Kijk maar naar de positie van de kettingen, die echt anders is dan bij een "afgezaagde" V8. 
Toch is er wel een aanleiding voor deze voortlevende mythe. Alfieri, de hoofdingenieur van Maserati, heeft wel degelijk een afgezaagd blok aan Citroën getoond. En wel enkele weken nadat Citroën de specs van de motor die zij zochten voor de SM met Maserati gedeeld had. In deze korte tijd was het afzagen van een V8 blok voor Alfieri de beste strategie. En met succes: hij wist de opdracht voor 30.000 C114 blokken op deze manier binnen te halen. De rest is geschiedenis. Onderstaand een foto van het "afgezaagde" blok.

De bron van de foto en de mythe dat dit blok nog ergens bestaat: laat het ons weten!
 
Afbeelding invoegen