SM interieur
Het interieur van de SM kon destijds uitgevoerd worden in stof, leer en skai/simili-leer/kunstleer.
En is qua leer van een Italiaanse schoonheid en perfectie.
TopGear schreef erover in 2021:
Zo eigenwijs. Geweldige stoelen uit één stuk met grote, stevige hoofdsteunen, een radio op de transmissietunnel, de koperen inlegsels, de bagageruimte die grotendeels wordt ingenomen door het met tapijt bedekte reservewiel. Het had zelfs een primitieve regensensor – het systeem meet de stroom die nodig is om de ruitenwissermotor aan te drijven – als het nat was, zou er minder inspanning nodig zijn, zodat de ruitenwissers weer zouden wissen. Let wel, relatief conventionele wijzerplaten en instrumenten, terwijl die op de andere producten van Citroën destijds - de GS en CX met name - allesbehalve standaard waren.
Je zit hoger dan je zou verwachten, achter een voorruit die meer rechtop staat dan je zou verwachten, in stoelen die meer ondersteunend zijn dan je zou verwachten. De besturing past zich opmerkelijk aan voor zowel bereik als hellingshoek. (...)
Ja, sommige van de zwarte kunststoffen zijn broos en de algehele sfeer komt niet helemaal overeen met de radicale belofte van het exterieur, maar dat zal je niet erg vinden, want je zult interactie hebben met de prachtige versnellingspook en jezelf eraan herinneren om geen plotselinge manoeuvres met het stuur of de remmen uit te halen.
Bij de komst van de injectie veranderde de stoffen bekleding van banen in blokken. De leren bekleding is op enkele uitzonderingen na steeds in banen gemaakt.
Onze diva's konden gedurende de jaren getooid worden met diverse stof- en leercombinaties. In 1970 en '71 leverde Citroën stoffen interieurs die zowel in Rhovyline als in Jersey-stof uitgevoerd werden. De Rhovyline alleen in grijs en beige. De Jersey Velours ook in blauw, rood, goud en groen. Opvallend is dat de Rhovyline de tand des tijds goed weet te doorstaan. Er rijden nog mooie sets mee rond. De Jersey Velours is veel kwetsbaarder gebleken. De rek raakt eruit, waardoor het geheel er minder strak uitziet.
Interessant zijn verder de kunstleren interieurs. Die zien er - voor zover nog in omloop - zeer strak uit.
De volgende overzichten laten zien in welk jaar welke combinatie gekozen kon worden. Dit is overigens niet limitatief. Er zijn unieke combinaties af-fabriek geleverd. Blijkbaar kon men in het prijssegment ook eigen wensen opgeven. Zo is ons uit betrouwbare bron verteld: "Ik ben originele Bleu Platine met bruin leer interieur tegengekomen als ook Brun Roquebrun met zwart leer." Origineel geleverd!
Interessant zijn verder de kunstleren interieurs. Die zien er - voor zover nog in omloop - zeer strak uit.
De volgende overzichten laten zien in welk jaar welke combinatie gekozen kon worden. Dit is overigens niet limitatief. Er zijn unieke combinaties af-fabriek geleverd. Blijkbaar kon men in het prijssegment ook eigen wensen opgeven. Zo is ons uit betrouwbare bron verteld: "Ik ben originele Bleu Platine met bruin leer interieur tegengekomen als ook Brun Roquebrun met zwart leer." Origineel geleverd!
In 1971 was het volgende leverbaar:
In 1972 was er keuze uit de volgende mogelijkheden:
1973 bracht deze keuzes:
Interessant verder dat in Italië in hetzelfde jaar 1973 veel minder mogelijkheden waren. Noir was überhaupt niet leverbaar en bij Blanc Meije en Gris Nacre mocht zeker niet elke combinatie gekozen worden.
1974 was als volgt:
d
En 1975 sloot de productie af met heel kleine aantallen in de volgende stof- en leercombinatie:
Wilt u meer hierover lezen in het frans, raadpleeg gerust de bron voor deze leverprogramma's per bouwjaar: https://www.nuancierds.fr/
Merci NuancierDS!!!
En als afsluiter deze fraaie diva, gezeteld op een origineel zwart leren interieur, dat we echter in dit blokpatroon zelden in het echt aantreffen. Net als de dame trouwens...
dDeze foto is gebruikt tijdens de introductie van de Injectieversie in 1972. Daarvoor zijn 2 SM's voorzien van dit zwarte blokinterieur. Een ervan is nog bekend en rijdt rond in de omgeving van Parijs.