SM Présidentielle

De SM présidentielles zijn gemaakt op verzoek van de Franse president Georges Pompidou. Robert Opron ontwierp in samenwerking met zijn collega Jacques Charreton de vormen en de carrossier Henri Chapron maakte in opdracht van Citroën de carrosserieën. Ze werden voor het eerst gebruikt bij een staatsbezoek van Koningin Elisabeth II van Engeland in mei 1972. 
 
Afbeelding invoegen
 
De Citroën SM présidentielles zijn gespoten in de kleur Gris Présidentielle (dat het midden houdt tussen Gris Espadon, Gris Vulcain en Gris Palladium) en hebben een beige lederen interieur. Op de voorzijde zitten een verlichte 'cocarde' van plexiglas en twee punten om vlaggen in te plaatsen. De kofferklep is vlak. De lengte is 5,603 meter en de hoogte is 1,863 meter. 
 Afbeelding invoegen

Er zijn er tegelijkertijd twee gemaakt. Beide staatskarossen hebben een gewone 2,7-liter carburateurmotor en ze wegen 1.780 kilo. De auto's bezitten een gewijzigde versnellingsbak om langzaam te kunnen rijden en een uitgebreid elektrisch systeem. De voorstoelen zijn wat verder naar de buitenzijde van de auto's geplaatst om in het achtercompartiment ruimte te maken voor een klapstoeltje ten behoeve van een tolk. De stuurkolom is daarom 6 centimeter naar links geschoven. De handrem zit buiten de middenconsole. De auto's hebben geen telefoon of intercom.
 
Afbeelding invoegen
 
De kentekens zijn 2 PR 75 en 3 PR 75. De eerste heeft slechts 27.000 kilometer gelopen. Beide auto's worden af en toe nog gebruikt bij officiële staatsaangelegenheden, waaronder de inauguratieronden over de Champs Elysée in Parijs, maar de meeste tijd slijten ze in het museum. 
 
Afbeelding invoegen 
In 2008 voltooide Vincent Crescia uit Zwitserland de bouw van een replica van de Présidentielle en deze werd op de Franse beurs Rétromobile in 2010 door Bonhams geveild. De auto werd verkocht voor 155.250 euro terwijl de geschatte kosten om de replica te bouwen ca. 480.000 euro bedroegen.

De replica werd overigens gebouwd met toestemming en aan de hand van originele tekeningen van de firma Chapron, de bouwer van de twee originele exemplaren.