SM prijzen 70-74

Het is algemeen bekend dat de SM in de hogere prijsregionen van de eerste helft van de jaren '70 resideerde. Dat resulteerde uiteindelijk in 98 beklonken deals qua aanschaf van een SM. Inmiddels zijn dat er gelukkig meer, volgens de RDW zo'n 310, maar de meeste daarvan  zijn in eerste instantie dus niet in Nederland geleverd.

Het is heel interessant om te weten wat men destijds neer moest leggen om een SM op de eigen oprit in de veerbollen te laten zakken. We zochten het voor u uit!
 
Via de volgende link is de prijslijst te downloaden van de SM binnen het totale Citroën-gamma. 
 
Afbeelding invoegen
 
Hierbij vallen verschillende zaken op. Het prijspeil van de SM was: 
- 6 x zo hoog als een 2CV of Dyane
- 4 x zo hoog als de Citroën GS Convertisseur break
- 2 x zo hoog als de DS Pallas injectie met stoffen bekleding
 
Als we het verloop van de prijzen door de jaren in een grafiek zetten, krijgen we deze lijn. Het betreft hier de prijzen van een SM met leer, getint glas, airco en radio. Full options dus...
 
Afbeelding invoegen
 
In Euro's van nu zou de aanschafprijs van de SM, dankzij de megainflatie van 2022, ongeveer rond de 100.000 euro schommelen. Dus als je begin jaren 70 een SM gekocht zou hebben en deze keurig weggezet hebt, dan zou hij nu in showroomstaat weer dat bedrag op moeten brengen. Niet heel waarschijnlijk als er niets aan de motor gedaan is...
 
Qua inflatie spelen er wat zaken door elkaar in de jaren 70. Van 1970 tot '72 werd de SM afgerekend in dollars bij import. Daarna ging men in Parijs over de het afrekenen van de SM in Franse francs. Het effect hiervan is moeilijk terug te zien in de grafiek, maar zal er ongetwijfeld geweest zijn. De lijn in de grafiek volgt overigens prima de inflatie. Want als we de prijzen door de jaren heen omzetten naar euro's van nu gecorrigeerd inclusief alle inflatie van de jaren, dan kostte een SM in 1970 ongeveer 95 duizend euro. En in 1974 nog steeds. 
 
Verder is het interessant om te kijken hoe de prijzen van de SM zich destijds konden meten met andere aanbieders in hetzelfde segment.  
We hebben het dan over de Maserati Merak, de BMW 3.0 CS, de Mercedes 350SLC, de Porsche 911 en zelfs de Ferrari V6 Dino 246. Tenminste, dat zijn de nu nog bekende concurrenten... 
 
Er is ook een rijtje "vergeten" tijdgenoten. Hierbij een overzicht: 
 Afbeelding invoegen
Afbeelding invoegen